[X300] ZRÓB TO SAM: jak naprawić dimmer w X300

Moderator: V12

lukpio
Posty: 11
Rejestracja: śr lip 25, 2007 11:33 am

[X300] ZRÓB TO SAM: jak naprawić dimmer w X300

Post autor: lukpio »

Któregoś pięknego wieczora spostrzegłem, że po wyjęciu kluczyka ze stacyjki nie zgasło podświetlanie zegarów i przycisków. Jako że groziło to rozładowaniem akumulatora, tymczasowo zaradziłem temu poprzez wyjęcie odpowiedniego bezpiecznika. Był to 10 amperowy (czerwony) bezpiecznik numer 2 znajdujący się w skrzyni pod tylną kanapą, za fotelem kierowcy.
Teraz nadszedł czas na naprawę samego dimmera.

Moduł dimmera (czyli ściemniacza) mieści się w kolumnie kierownicy i aby go zdemontować należy zdjąć dolną osłonę kolumny kierownicy po odkręceniu dwóch trzymających ją śrub. Radzę być ostrożnym i nie grzebać w środku metalowym śrubokrętem. Wszystko robimy oczywiście przy wyjętym bezpieczniku.
Należy najpierw odczepić złączkę potencjometru jasności, po czym otworzyć puszkę z modułem i wyciągnąć płytkę drukowaną (mocowane na zatrzaski). Gdy płytka jest już luźna, trzeba odczepić główne białe złącze.

Płytka modułu wygląda tak:
Obrazek

Na płytce modułu widać duży tranzystor mocy (MOSFET typu BUZ11), a obok niego w metalowej obudowie służącej za radiator znajduje się drugi identyczny tranzystor. Pierwszy tranzystor steruje wyłącznie podświetleniem zegarów, za to drugi ma znacznie więcej pracy - steruje podświetlaniem radia, modułu klimatyzacji i reszty konsoli centralnej, zapalniczki, przycisków świateł, przycisków w drzwiach itd. Ze względu na znacznie większe obciążenie, tranzystor ten musi znajdować się na radiatorze, mimo że pracuje impulsowo.

Od strony lutowania widać układ scalony sterownika PWM i kilka elementów dyskretnych:
Obrazek

W moim przypadku uszkodził się drugi tranzystor mocy (był zwarty wewnętrznie). Aby go wymienić należy wylutować cały radiator. Trzeba to zrobić bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić płytki. Najlepiej posłużyć się w tym celu stacją rozlutowniczą (ja akurat mam to szczęście) i plecionką do usuwania cyny.

Płytka bez tego tranzystora wygląda tak:
Obrazek

, a sam tranzystor w radiatorze wygląda tak:
Obrazek

Należy go wymontować delikatnie rozwiercając mosiężny nit. Na jego miejsce instalujemy identyczny tranzystor (typu BUZ11), tym razem mocując go na śrubę M3x6 i nakrętkę. Trzeba mocno go przykręcić do radiatora. Nie ma potrzeby izolowania go, bo cały radiator jest na potencjale plusa zasilania.

Po zamontowaniu całość wygląda tak:
Obrazek


Taką płytkę trzeba zamontować w samochodzie na zatrzask, po czym również na zatrzask zamocować przykrywkę, podłączyć złączkę główną i złącze do potencjometru, założyć pokrywę kolumny kierownicy i włożyć bezpiecznik, kierując jednocześnie błagalne spojrzenie ku niebiosom, ewentualnie ku Mekce.
-------------------------------------------
lukpio
czapka
Posty: 168
Rejestracja: pn gru 11, 2006 10:28 pm

Post autor: czapka »

No i to się nazywa profesjonalna instrukcja naprawy. Dzięki.
XJ8 SPORT 3.2 1998
XJR 4.0 1998 NIKASIL FREE
Lazyboy
Posty: 267
Rejestracja: czw gru 28, 2006 12:46 am

Post autor: Lazyboy »

Jeszcze raz dzieki - w piatek sie tym zajme :)
byl XJ6 (XJ40) 3.2 z 1992
byl XJR (X300) 4.0 1995 (www.lazyboy.fotosik.pl)
byl XJ6 (X300) 3.2 1995 (www.lazyboy1.fotosik.pl)
byl S-Type SE V6 3.0 2003 (www.lazyboy2.fotosik.pl)

obecnie .... hmmm ..... Lexus - prosze nie komentowac ;)
gg 894786
lukpio
Posty: 11
Rejestracja: śr lip 25, 2007 11:33 am

Post autor: lukpio »

To naprawdę drobiazg. Cieszę się, że mogłem być pomocny.

Lazyboy, tak swoją drogą ciekawi mnie czy masz u siebie taki sam objaw jak u mnie, to znaczy, że przy włączonych światłach potencjometr regulacji jasności zmienia wyłącznie jasność podświetlania samych zegarów i nie działa na całą resztę (tzn. na konsolę centralną itd.)? Jeżeli tak do wymiany jest drugi tranzystor mocy (co opisałem powyżej), ale jeśli objawy są inne to i przyczyna może być inna, ale w związku z tym, że rozrysowałem sobie większą część schematu dimmera to może mógłbym pomóc zdiagnozować usterkę.
-------------------------------------------
lukpio
Lazyboy
Posty: 267
Rejestracja: czw gru 28, 2006 12:46 am

Post autor: Lazyboy »

Jade dzisiaj do serwisu - tam sobie rozbiore i popatrze, w razie czego bede mogl wymienic caly uklad ;) Dam znac wieczorem co i jak :)
Pozdrawiam
byl XJ6 (XJ40) 3.2 z 1992
byl XJR (X300) 4.0 1995 (www.lazyboy.fotosik.pl)
byl XJ6 (X300) 3.2 1995 (www.lazyboy1.fotosik.pl)
byl S-Type SE V6 3.0 2003 (www.lazyboy2.fotosik.pl)

obecnie .... hmmm ..... Lexus - prosze nie komentowac ;)
gg 894786
Lazyboy
Posty: 267
Rejestracja: czw gru 28, 2006 12:46 am

Post autor: Lazyboy »

zrobione, kurcze, teraz jasnosc zapanowala w srodku, odwyklem od podswietlonych przyciskow, deski itd :) A teraz serio ;)
Demontaz plytki odbyl sie bez problemow - dzieki opisanej przez lukpio instrukcji - dzieki za to jeszcze raz.
Poniewaz nie mialem za bardzo czasu zeby zajac sie lutowaniem itd to musze sie przyznac, ze poszedlem na latwizne. Wyjelismy taka sama plytke z innego X300. Przelozylismy i BINGO !! swieci i co najwazniejsze nie rozladowuje akumulatora.
Na mojej plytce byl przypalony tranzystor pod radiatorem. I to prawdopodobnie byla przyczyna.
Lukpio - po wymianie plytki potencjometr reguluje jasnosc podswietlania doslownie wszystkiego - przyciskow na konsoli, podswietlania deski, sterowanie szyb na drzwiach, sterowanie szyberdachem - wszystko ladnie mozna sciemnic. Wiec moze to byc u Ciebie cos jeszcze.
Pozdrawiam
byl XJ6 (XJ40) 3.2 z 1992
byl XJR (X300) 4.0 1995 (www.lazyboy.fotosik.pl)
byl XJ6 (X300) 3.2 1995 (www.lazyboy1.fotosik.pl)
byl S-Type SE V6 3.0 2003 (www.lazyboy2.fotosik.pl)

obecnie .... hmmm ..... Lexus - prosze nie komentowac ;)
gg 894786
lukpio
Posty: 11
Rejestracja: śr lip 25, 2007 11:33 am

Post autor: lukpio »

Lazyboy pisze:Lukpio - po wymianie plytki potencjometr reguluje jasnosc podswietlania doslownie wszystkiego - przyciskow na konsoli, podswietlania deski, sterowanie szyb na drzwiach, sterowanie szyberdachem - wszystko ladnie mozna sciemnic. Wiec moze to byc u Ciebie cos jeszcze.
Wiem, wiem... To co opisałem wcześniej, ten brak regulacji jasności wszystkich lampek z wyjątkiem tych od zegarów, właśnie umożliwił dokładne zdiagnozowanie usterki, którą było przebicie w drugim tranzystorze. Po jego wymianie wszystko się reguluje. :D
Dopóki tego nie spostrzegłem, stawiałem na uszkodzony układ scalony sterownika PWM, bardzo trudno u nas dostępny. Tranzystory z kolei powinny być w każdym sklepie elektronicznym.

Myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłaby wymiana obu tranzystorów. MOSFETy są dosyć wrażliwe, zwłaszcza na przepięcia. No właśnie, zapomniałem wspomnieć, że przy wymianie tranzystorów trzeba obchodzić się z nimi bardzo ostrożnie. W żadnym wypadku nie nosić ubrania z materiałów elektryzujących się i co chwila rozładowywać dłonie dotykając na przykład kaloryfera. Grot lutownicy powinien być także uziemiony.
-------------------------------------------
lukpio
jdef90
Posty: 77
Rejestracja: sob sty 06, 2007 7:53 pm

Post autor: jdef90 »

tak... więc witam w klubie...

nagorsze jest to że dimmer u mnie działał w 100%, ale miałem poprzepalane żarówki... które wymieniałem (wyjąłem wszystkie panele z deski) bez wyjęcia bezpieczników czy zdjęcia klemy... teraz mam więc więcej zabawy...

w poniedziałek szukam używki... :mrgreen:

w przeciwnym razie eksploatuję dalej elektronika...
"rzeczywistość pozostanie rzeczywistością nawet wtedy, gdy przestaniesz w nią wierzyć"
jdef90
Posty: 77
Rejestracja: sob sty 06, 2007 7:53 pm

Post autor: jdef90 »

hmmm...

czy ktoś może podać namiary gdzie i za ile nabyć owe tranzystory...

mój "elektronik" nie moża znaleźć w swoich źródłach... zaczynam wątpić w jego profesjonalizm...

BTW, od kiedy mam wyjęty bezpiecznik oraz rozkręconą kolumnę kierowniczą i wybebeszony sterownik dimmera, system Easy Entry oraz Memory seats działa w 100 % :roll:
"rzeczywistość pozostanie rzeczywistością nawet wtedy, gdy przestaniesz w nią wierzyć"
jdef90
Posty: 77
Rejestracja: sob sty 06, 2007 7:53 pm

Post autor: jdef90 »

hmmm... zagwozdki ciąg dalszy...

dziś kupiłem inny moduł... inny nie tylko w sensie sztuki, ale i konstrukcji... został wyjęty z jagabez elektrycznej regulacji kolumny kierowniczej :shock:

mniej więcej na zdjęciu widać (sorki za słąbą jakość... ale zarys widać)
Obrazek
lewy to moduł opisywany wyżej, prawy to "mój"

"mój" moduł ma tylko jeden tranzystor :shock:
numer części oczywiście jest inny

LK LXF 6490AA 5 J 17

Czy to jakaś modyfikacja? Czy zupełnie inny wariant? po zainstalowaniu działa wszystko jak należy oprocz podświetlania radia... i systemu easy entry w zakresie przysuwania fotela (odsuwa, reguluje kierownicę, ale nie przysuwa)

radio nie działało także na starym module, po naprawie "elektronika" działało jedynie SUPERMEGAJASNO i dimmer nie miał na nie wpływu...
"rzeczywistość pozostanie rzeczywistością nawet wtedy, gdy przestaniesz w nią wierzyć"
jdef90
Posty: 77
Rejestracja: sob sty 06, 2007 7:53 pm

Post autor: jdef90 »

czy moduł dimmera może mieć coś wspólnego z funkcją automatycznego pogłaśniania radia wraz ze wzrostem prędkości?

czy wymiana na moduł z tańszego opcyjnie jaga (nie miał na przykład elektrycznej regulacji kolumny kierowniczej) może być przyczyną, czy raczej to wina radosnej twórczości elektronika majsterkującego przy radiu i jego podświetlaniu?
"rzeczywistość pozostanie rzeczywistością nawet wtedy, gdy przestaniesz w nią wierzyć"
Lazyboy
Posty: 267
Rejestracja: czw gru 28, 2006 12:46 am

Post autor: Lazyboy »

w X300 chyba nie bylo opcji automatycznego podglasniania radia ze wzrostem predkosci. Chociaz moge sie mylic :)
byl XJ6 (XJ40) 3.2 z 1992
byl XJR (X300) 4.0 1995 (www.lazyboy.fotosik.pl)
byl XJ6 (X300) 3.2 1995 (www.lazyboy1.fotosik.pl)
byl S-Type SE V6 3.0 2003 (www.lazyboy2.fotosik.pl)

obecnie .... hmmm ..... Lexus - prosze nie komentowac ;)
gg 894786
jdef90
Posty: 77
Rejestracja: sob sty 06, 2007 7:53 pm

Post autor: jdef90 »

było było gdyżbowiem miałem zanim nie zacząłem się "zajmować" kwestią radia...
"rzeczywistość pozostanie rzeczywistością nawet wtedy, gdy przestaniesz w nią wierzyć"
Lazyboy
Posty: 267
Rejestracja: czw gru 28, 2006 12:46 am

Post autor: Lazyboy »

no prosze, co chwile mnie zaskakuje roznorakosc (ale slowo) wyposazenia XJR'ow. Taki dopasiony XJR to jeszcze na dluuugie lata :)
byl XJ6 (XJ40) 3.2 z 1992
byl XJR (X300) 4.0 1995 (www.lazyboy.fotosik.pl)
byl XJ6 (X300) 3.2 1995 (www.lazyboy1.fotosik.pl)
byl S-Type SE V6 3.0 2003 (www.lazyboy2.fotosik.pl)

obecnie .... hmmm ..... Lexus - prosze nie komentowac ;)
gg 894786
tomnowy09
Posty: 4
Rejestracja: sob sty 31, 2009 7:59 pm

Post autor: tomnowy09 »

Witam. chciałbym o coś zapytać w kwestii podświetlania wskaźników. W moim przypadku po wyciągnięciu kluczyków nie gaśnie tylko podświetlenie wskaźników. Konsola środkowa i wszystkie inne przyciski są podświetlane, gasną po wyciągnięciu kluczyka i działa również regulacja intensywności podświetlania. Nie działa za to podświetlanie przycisków radia. Wyświetlacz świeci. Czy to, że nie świecą przyciski radia to też jest wina tego modułu dimmera czy osobna sprawa radia? i czy w moim przypadku należy wymienić dwa tranzystory czy tylko ten od wskaźników?
Pozdrawiam wszystkich
ODPOWIEDZ