[X300] Jaguar XJR upgrade czyli przewodnik po modyfikacjach

Moderator: V12

Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

[X300] Jaguar XJR upgrade czyli przewodnik po modyfikacjach

Post autor: V12 »

Model X300 (jak zapewne większość z Was się orientuje) jest ostatnim Jaguarem z 6-cylindrowym rzędowym silnikiem AJ16 oraz V12 pod maską.

Zastosowana w nim technologia, to "stara szkoła":
- przepustnica na linkę
- żadnego nikasilu czy plastiku w silniku
- żadnych wariatorów, pękających napinaczy, zrywających się łańcuchów
- żadnych amortyzatorów ACD czy tulejek wymiennych z całymi wahaczami
- żadnych łożysk kół wymiennych z całą piastą
- solidny 4-biegowy automat
- chromy metalowe
- forniry prawdziwe, przynajmniej większość ;)
- ponadczasowa linia nadwozia
- oświetlenie, które oparło się modzie na lexus-look

Dzięki względnie prostej konstrukcji i akceptowalnych kosztach serwisowania, model X300 być może przeżyje swojego młodszego brata - X308. Warto w niego inwestować, dbać o zachowanie czystości gatunku, ale jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby nieco poprawić fabrykę ;)

Poniższa lista modyfikacji, jakie można wprowadzić w X300 XJR6 (czyli X306) będzie sukcesywnie uzupełniana w miarę napływu Waszych pomysłów.
Kursywą zostały wyróżnione zmiany wprowadzone w XJR6, którego użytkowałem w okresie 2007-2014.

SILNIK
- supercharger pulley upgrade, czyli większe koło napędzające kompresor. Większe obroty kompresora = większe ciśnienie doładowania
- zmodyfikowany uchwyt czujnika położenia wału, zwiększający bazowy kąt wyprzedzenia zapłonu o 5 stopni. Dzięki temu sprawniej przebiega spalanie benzyny 95-oktanowej, a po zatankowaniu 98 lub 100-oktanowego paliwa różnica jest bardzo odczuwalna! Zastosowanie tej modyfikacji jest zalecane w każdym X300 z silnikiem AJ16, a w szczególności jeśli jest zasilany LPG.

Obrazek

- świece zapłonowe Champion RC12YC (EBC8143), doskonale się sprawdzają w XJR
- regulator ciśnienia paliwa z manometrem i możliwością ustawienia wartości granicznej ciśnienia
- wymiana supercharger-a na znacznie wydajniejszy, np. Sprintex czy Opcon Autorotor (2-3 tys. $)

SKRZYNIA BIEGÓW 4L80E
- TransGo Performance Shift KIT. Zestaw modyfikujący płytę sterującą http://www.summitracing.com/parts/trg-4l80e-hd2
- dodatkowa chłodnica oleju ASB na powrocie, np. Hayden Transaver

Obrazek

DYFERENCJAŁ
- zmiana dyferencjału na pochodzący od X300 4.0 ze szperą. Dzięki przełożeniu 3.58 zamiast 3.27, uzyskujemy większy moment obrotowy na kołach, co przy zastosowanych modyfikacjach silnika daje doskonały efekt.

ZAWIESZENIE
- amortyzatory KONI z regulacją twardości
- poliuretanowe poduszki przednich amortyzatorów
- poliuretanowe tuleje przednich amortyzatorów


Obrazek

- rama pomocnicza dyferencjału od X308 (koniecznie z tulejkami MJA3715AB2 do zawieszenia sportowego)

FELGI I OPONY
- felgi np. od XK8, przód 8x18", tył 9x18"
- opony np. Uniroyal Rainsport 2, przód 245/45/18, tył 255/45/18


Obrazek

UKŁAD HAMULCOWY
- tarcze hamulcowe nacinane i wiercone, np. EBC, Rossini
- ceramiczne klocki hamulcowe, np. EBC Red Stuff

- przewody hamulcowe Goodridge w oplocie nierdzewnym
- zmiana przednich klocków, tarcz i zacisków na pochodzące z modelu XJ81 (zacisku 2-tłoczkowe i znacznie większe klocki)

UKŁAD CHŁODZENIA
- dodatkowa pompa elektryczna intercoolera na przewodzie zasilającym

Obrazek

- większa chłodnica intercoolera
- dolewka Redline Water Wetter (wprawdzie ukł. chłodzenia jest bardzo wydajny, ale nie zaszkodzi)

UKŁAD WYDECHOWY
- zestaw tłumików i rur nierdzewnych Double S

Obrazek

- kolektory wydechowe rurowe, gięte/spawane z rur nierdzewnych
- likwidacja katalizatora podpodłogowego

OŚWIETLENIE
- białe migacze boczne

Obrazek

- przednie reflektory od X308 (świecą lepiej, ale wyglądają zbyt nowocześnie, wymagają przeróbki wiązki)
- tylne lampy od X308 (wyglądają zbyt nowocześnie, wymagają przeróbki wiązki)

NADWOZIE/ELEMENTY ZEWNĘTRZNE
- zamiast leapera na masce - czerwony emblemat SUPERCHARGED od XKR
- emblematy felg od NEW XK


Obrazek
Obrazek

ELEMENTY WNĘTRZA

- zastąpienie zużytej tapicerki skórzanej alcantarą
- zastąpienie spękanych fornirów nowym, egzotycznym wzorem, np. venge, zebrano bianco, heban makassar, apuane, itp.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

Panowie, gdzie mozna kupic taki adapter na czujnik polozenia walu? Jezdze na gazie lub benzynie 98 wiec mysle, ze u mnie zda egzamin choc narazie mam pod maska tylko 3.2
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Ostatnio zmieniony czw lip 13, 2017 9:46 pm przez V12, łącznie zmieniany 1 raz.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

Koledzy powiedzcie dlaczego ladowac rame pomocnicza od x308? Czym sie rozni? Wlasnie maluje proszkowo caly tyl i moze bym sie zaopatrzyl w taka rame? I jeszcze czy moglby ktos wrzucic fotki jednej i drugiej? Od 308 pasuje wszystko idealnie? Otwory na sruby?
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Zawieszenie X300:

Obrazek

Zawieszenie X308:

Obrazek

Widać wyraźnie różnicę, dzięki ramie #13 całość jest bardziej stabilna. Parę lat minęło zanim inżynierowie na to wpadli...

Do ramy pomocniczej warto po proszkowaniu wcisnąć nowe tuleje MJA3715AB2.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

Problem był ze podczas jazdy ze starymi drążkami auto podczas niezrucania z 3-4 drżało . Była fabryczna informacja ( poszukam jak wrócę z Arizony) żeby wymieniać drążki na monostruds czyli tą ramę . Można wymienić w aucie bez zdjęcia tylnego mostu ale trzeba parę uchwytów zgiąć . Wszystko pasuje perfekt. Jedyny problem jest później z dojściem do korka wlewu w dyferencjale . znowu fabryka spieprzyła wstawiła w ramie pręt który jest od razu za korkiem wlewu.
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

Ach o to chodzi... Myslalem, ze o dolna trawerse z podyszkami belki.
Ta rame juz posiadam w moim x300. Wymienilem ja kiedyś intuicyjnie;-) tylko mialem ja na zwyklych tulejach. Czyli musze zaopatrzyc sie w sportowe;-)
Donkichot
Posty: 449
Rejestracja: pt sty 23, 2015 5:35 pm

Post autor: Donkichot »

http://v12.com.pl/download/XJR_MISC14.jpg
A z kąd się takie kupuje i za ile?
XJ6 x300 3,2
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Mogę zorganizować, ale do zawieszenia komfortowego nie polecam. Koszt tulejek podobny jak oryginałów, a poduszki tyle co neoprenowe.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
Donkichot
Posty: 449
Rejestracja: pt sty 23, 2015 5:35 pm

Post autor: Donkichot »

Wiesz co, sam nie wiem co robić? w zeszłym roku (przed wakacjami) robiłem całe zawieszenia, po powrocie z wakacji zaczęły tłuc sinenbloki przednich amortyzatorów (a były wymienione i przelatałem może 3tyś.km.) teraz po zimie odezwały się w tylnych (te pływające) co prawda tych nie wymieniałem, ale nowe w pierun drogie. Dla tego zadałem pytanie o poliuretany, że jak cena byłaby rozsądna to może żywotność będzie lepsza?
Nie ukrywam że nie mam aspiracji rajdowych i zależy mi na komforcie ale z drugiej strony chciałbym mieć pewność że trochę pojeżdżą a dwa razy dziennie przejeżdżam po kilometrze (z domu do pracy i z powrotem ) szutrową drogą mocno wyboistą i to chyba zabiło nieszczęśliwe elementy gumowo-metalowe.
XJ6 x300 3,2
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Jeśli nabyłeś gdzieś zamienniki tulejek CAC75851, to nie mają prawa działać. Testowałem takie tulejki w XJ40, nie wytrzymały nawet tygodnia. Nie wiem doprawdy po co ktoś to produkuje, ta tulejka nadaje się najwyżej do pralki Frania.
Optymalny wybór pod kątem jakości i komfortu to oryginalna tuleja + poduszki neoprenowe.
Co do tulejki pływającej tylnego amortyzatora - 69zł/szt Lemforder, a zamienniki pół ceny (i pół jakości).
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
Donkichot
Posty: 449
Rejestracja: pt sty 23, 2015 5:35 pm

Post autor: Donkichot »

Jeśli nabyłeś gdzieś zamienniki tulejek CAC75851
Ta właśnie tak było, symbol prawie ten sam bo CAC7585/1 no i cena super, tylko ten / zrobił krecią robotę.
No ale cóż, człowiek uczy się na błędach, a za tanie pieniądze to psy mięso jedzą.
Rozmawiałem dziś z kolegą (dobry mechanik) też mi odradził poliuretany, trzeba będzie jeszcze trochę się przemęczyć i naciułać $ na oryginały, na 4 amory tuleje i poduszki to kupa forsy :(
XJ6 x300 3,2
DSZ
Posty: 14
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:55 pm

Post autor: DSZ »

A ponoć katów w XJR się nie wycina bo sondy się palą...myślałem że to z dbałości o czystość gatunku a tu takie rzeczy ludzie rzeźbią :mrgreen:
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Pierwszego się nie wycina, a likwidacja drugiego wiąże się ze zwiększonym hałasem, ponadnormatywną emisją (może być problem na przeglądzie, a spaliny śmierdzą okrutnie) . Wydech został dawno przywrócony do stanu fabrycznego.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
DSZ
Posty: 14
Rejestracja: śr kwie 20, 2016 9:55 pm

Post autor: DSZ »

Ja znalazłem kiedyś takiego jaga jak mój, tyle że zmęczonego i z LPG, więc wartość kolekcjonerska drastycznie spadła...chciałem go kupić i wycisnąć tyle ile się da, tylko że miałem trochę inny plan na modyfikacje. Skończyło się na tym że 2 takie same auta to trochę głupie (jest wiele aut innych, fajnych i unikatowych), bałem się że skrzynia nie podoła (kupić taką to chyba nie możliwe), nie wiedziałem ile układ wtryskowy ma zapasu i jak z wystrojeniem tego wszystkiego będzie.
ODPOWIEDZ