[SERIA] Temperatura chlodziwa w seria 3 rok 1985, V12

Moderator: V12

hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

[SERIA] Temperatura chlodziwa w seria 3 rok 1985, V12

Post autor: hucken »

Ponownie zwracam się z prosbą o pomoc do Zacnych i Obeznanych z temacie kolegów. :)
Otóż moja widlasta dwunastka rozgrzewa się do ok. 120 stopni C. Nawet teraz zimą. Co prawda temperatura ta mieści się w zielonym polu, ale to zielone pole sięga prawie do samego końca wskaźnika. Nie jedno auto już w życiu eksploatowalem i nigdy temperatura nie szła aż tak wysoko. A jak już poszła to walnęła glowica i było wesoło :) moje wcześniejsze dwie XJ40 (rzędowe) tez nie były tak ciepłolubne.
Wiem, że V12 wytwarzają dużo ciepła, ale czy 120 Celców to norma?
Ostatnio zmieniony czw sty 01, 1970 1:00 am przez hucken, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Przy 120C to już miał byś miał po silniku (wywaliłoby wodę, mogłyby wypaść gniazda zaworowe, etc). Stwierdziłeś organoleptycznie, że silnik jest bardzo gorący? Jeśli tak, to termostaty profilaktycznie do wymiany, układ chłodzenia do przeczyszczenia, wiskoza do sprawdzenia. Jeśli nie jest taki gorący, to do sprawdzenia czujnik temperatury/wskaźnik/instalacja elektryczna/przewód masowy.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Post autor: hucken »

Wodę właśnie wywalilo. Pękł jeden krótki gumowych węrzyk chyba przy obudowie termostatu (z lewej strony z przodu pod wylotem lewego filtracja powietrza, załączyłbym fotkę, ale jako szczawik tutaj nie wiem jeszcze jak :))To chyba gumą łącząca termostat z metalowym trójnikiem rozdzielającym z pompy wodnej. Auto zagrzało się tak na postoju. Czyżby wiskoza? ... Nie zarejestrowalem faktu załączenia się wentylatora pomocniczego.... Bo byłem pochłoniety przelewaniem się paliwa ze zbiornika ( temat innego postu, w którym też mi pomagacie).
Co sugerujecie? Termostay nie majątek, więc pewnie zdecyduje się na wymianę. Jak spawdzić wiskozę i czujniki? Czy i jak przeczyścić układ chłodzenia?
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

2 termostaty to możesz sprawdzić w garnku!( jesli kupujesz nowe sprawdz czy maja na górze odpowietrznik .
w tych autach najważniejsza jest chłodnica .
ja mieszkam w klimacie gdzie wszystkie v12 po pewnym czasie sie przegrzewają .
sprawa #1 chłodnica. ( oczywiście jesli termostaty są dobre i elektryczny wiatrak się włącza ).
znalazłem firmę która wymienia środki chłodnic. Nie jest to tanie ale o wiele tańsze niz robienie przebudowy silnika.
środek zamawiam taki jak używają w maszynach stacjonarnych typu diesla.
są one tak zbudowane ze zwalniają płyn chłodniczy podczas przepływu, co powoduje zmniejszenie temperatury .Do tego jest nowy rdzeń chłodnicy trochę grubszy.
po zamocowaniu takiej chodnicy na postoju gdy jest bardzo gorąco ( powyżej 32 stopniC)
i jak silnik chodzi i włącza sie wiatrak eklektyczny po parunastu minutach wyłącza . wiem ze wszystko jest OK . Jeśli elektryczny wiatrak włącza się i nie wyłącza to problem z systemem .
wiskoza tez staje sie słaba ale to jest sprawa późniejsza . najpierw chłodnica.
Przy okazji sprawdż czy nie jest z przodu na zewnątrz zamulona- zabrudzona-zatkana. Najłatwiej ją wyjąć i sprawdzić.
i jeszcze jedno gdy wywalił wąż to lepiej wymienić resztę węży a jest ich chyba z 20.
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Post autor: hucken »

Po wszelakich oględzinach dochodzę do wniosku, że temperatura skoczyła bo mało było płynu, a było go mało bo walnięty miałem wąż i nieszczelną rurę.
PO wymienie i naprawie napełniam wszystko od nowa i testuję w nadziei, że problem nie powróci.
Niemniej jednak dziękuję za pomoc i dobre rady.
Pozdrawiam
markus gaźnikus
Posty: 669
Rejestracja: pn sty 04, 2010 12:55 pm

j.w.

Post autor: markus gaźnikus »

Nie zapomnij odpowietrzyc układu, odpowietrznik na chłodnicy po lewej stronie siedząc za kierownicą.
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Najwyżej położony punkt, to korek na wspomnianej rurce.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Post autor: hucken »

skorodowana rurka została pomiedziowana i pocynkowana. Sprawuje się właściwie, wżery zostały ładnie zalane.
Nie rozwiązałem jednak problemu z rosnącą temperaturą.
Podczas normalnej jazdy w trasie temperatura jest na przyzwoitym pozimie.
Jednakże każdy korek, czy postój na pracującym silniku powoduje dość szybki jej wzrost.
Podpowiedzcie proszę jak sprawdzić poprawność funkcjonowania sprzęgła wiskotycznego wentylatora głównego.
Mam też pytanie odnośnie wentylatora dodatkowego - kiedy powinien się on załączać?
Może moje problemy mają przyczynę w niewłaściwym działaniu wentylatorów?
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Re: j.w.

Post autor: hucken »

markus gażnikus pisze:Nie zapomnij odpowietrzyc układu, odpowietrznik na chłodnicy po lewej stronie siedząc za kierownicą.
Marek, jak dokładnie powinien wyglądać proces odpowietrzenia układu?
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

w xjs v12 i chyba xj12 są dwa zbiorniki wyrównawcze . jeden z lewej strony wewnętrznej nadkola i od niego idzie rurka do wnętrza tyłu nadkola drugi zbiornik. wąż ten jest zamocowany pod korkiem pierwszego zbiornika sprawdź czy jest drożny. w autach tych zrobili jakby dwa węze połączone rurką metalową ( która rdzewieje i nie przepuszcza płynu do cyrkulacji drugiego zbiornika . co powoduje przegrzewanie się silnika .
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

hucken, odkamieniałeś układ chłodzenia? Jeśli nie, to wypróbuj Irontite Thoro Flush, to prawdopodobnie najmocniejszy z dostępnych środków. Biorąc pod uwagę, że auto ma prawie 30 lat, można spodziewać się sporych osadów. Wymień też termostaty na nowe 82C.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Post autor: hucken »

Dzięki za podpowiedzi, posprawdzam co mogę...
Pytałem o sposób funkchonowania i załączania wentylatorów głównego i pomocniczego...
Możecie się jeszcze jakoś do tego odnieść bazując na Waszej wiedzy?
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Główny pracuje non-stop, im wyższa temperatura za chłodnicą tym mocniej łapie wiskoza. Słaba drożność chłodnicy = niska skuteczność wentylatora na wiskozie.

Elektryczny wentylator jest sterowany włącznikiem termicznym przy pompie wody. Jeśli silnik się gotuje, a wentylator nie działa, to należy sprawdzić bezpiecznik, przekaźnik, włącznik termiczny i silnik wentylatora.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Post autor: hucken »

Z poczynionych obserwacji wynika, ze u mnie wentylatory główny pracuje stałe dość leniwie. Niezależnie od temperatury obraca się bardzo wolno... Czy to moze oznaczać uszkodzoną wiskozę? Wentylatory dodatkowy załącza się dość dziwnie. Jak mam system wentylacji wewnętrznej (klimę) wyłączoną to on nie chodzi. Przy właczonej kłamie chodzi. Czasem nawet kręci się po zgaszeniu silnika. Ale przy wyłączonej kłamie taka sytuacja wogóle nie ma miejsca.
Koledzy, czy to normalne, czy jakiś domorosły elektryk grzebał mi w instalacji (a grzebał na pewno i to nie jeden niestety)... :)
hucken
Posty: 232
Rejestracja: pt lip 13, 2012 5:53 pm

Post autor: hucken »

Aby nie zakładąć nowego tematu kontynuję tutaj, gdyż nadal chodzi o przegrzewanie mojej V12.
Zdemontowałem dziś wiskozę, gdyż nie załączała wentylatora głównego. PO zdjęciu stwierdziłem, że sprężynka nie siedzi na swoim miejscu...

http://www.fotka.pl/profil/hucken/album ... 40736afadd

Pytanie, czy to mogło byćpowodem niespinającej wiskozy?
Mogę sprężynęzałożyć, ale czy powinienem ją napiąć skręcając, czy wręcz przeciwnie rozprężyć ją?

Ma ktoś wiedzę w tym zakresie?

http://www.fotka.pl/profil/hucken/album ... dd&ref=104

Michał
ODPOWIEDZ