[XJ40] Problem z temperaturą silnika.

Moderator: V12

ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

[XJ40] Problem z temperaturą silnika.

Post autor: ojciec »

Szukałem podobnego tematu ale nie znalazłem...
Sprawa ma się tak, Jaguar z 92, jedne wiatrak pod maską.
Dziś jechałem nim do pracy rano wszystko OK, na powrocie do pewnego czasu ok. Włączyłem klimę mocny nadmuch i temperatura zaczęła się zbliżać do max gdy to zauważyłem pierwsze co wyłączyłem nawiew temperatura się ustabilizowała a po pewnym czasie zaczęła powoli spadać. Gdy byłą prawie po środku znowu na próbę włączyłem nadmuch i temperatura ponownie rosła.
Wentylator działa bo po przyjechaniu do domu i wyłączeniu auta było słychać jego pracę.

Co może być powodem wahającej się temperatury?
Ma ktoś jakiś pomysł ?

Teraz byłem jeszcze sprawdzić w garażu (auto stoi od ok 40min w garażu) i węże zaznaczone na czerwono są oba gorące z tego co wiem to ten gruby po stronie pasażera powinien być normalnej temperatury.
Obrazek

W takim układzie będzie uszkodzony termostat?
Ostatnio zmieniony czw sty 01, 1970 1:00 am przez ojciec, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Najpierw pomierz oporność pomiędzy masą silnika, a masą nadwozia. Sprawdź czy na włączonej na max klimatyzacji wentylatory działają. Termostat jeśli jest stary warto wymienić profilaktycznie (pierwsze upały i pierwsze mrozy = wysyp padających termostatów).
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

wentylator mam tylko jeden. zdjęcie w pierwszym poście jest przykładowe.
Nie jestem elektronikiem/elektrykiem, czy w dwóch słowach można prosić o instrukcję jak zmierzyć tą oporność?
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

No tak, zdjęcie, które załączyłeś jest z 94 roku. Trzeba sprawdzić jeszcze sprzęgło wiskotyczne wentylatora głównego.

Pomiar rezystancji dokonujesz mierząc ohmomierzem opór na najmniejszym zakresie między np. obudową termostatu a śrubą mocującą masę wiązki do podłużnicy.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

OK zaraz zmierzę sobie ten opór
Powiedz mi jeszcze jak sprawdzić sprzęgło wiskotyczne wentylatora głównego ??
92 - XJR 4.0
88 - XJS 5.3 V12
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Gorące wisko powinno stawiać zdecydowany opór, ale trudno jest tak jednoznacznie stwierdzić czy jest OK, chyba że:
- kręci się zupełnie luźno
- jest całkowicie zblokowane
- ma luz na wałku

Wszystkie 3 przypadki kwalifikują wiskozę do wymiany.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

Po podpięciu miernika w taki sposób
Obrazek
rezultat mam taki
Obrazek

Jest OK ??
Co do wiskozy to jest ciepła po ruszeniu wentylatorem z normalną siła to obraca się nie wiem o 1/4 może o 1/2 obrotu, luzu nie wyczułem tzn. nie rusza się przód/tuł więc chyba jest OK ? :)
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Opór OK, wiskoza być może też OK. Ile czasu mija od włączenia klimy na max do znacznego podniesienia temperatury?
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, na pewno nie było to 5 min ale też nie trwało do 30min. Powiedzmy że z poziomu N do prawie czerwonego pola wskazówka podnosiła się ok 10 min
92 - XJR 4.0
88 - XJS 5.3 V12
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

jeśli temperatura podnosi się podczas klimy to moze klimę masz za bardzo nabitą?
auta z jednym elektrycznym wiatrakiem nie są super chłodzone . wiele razy gdy temperatura na zewnątrz wzrastała , trzeba było wyłączać klimę . :thumbdown:
Jeśli klima jest dobrze nabita to jeszcze zostaje chłodnica.
czy jadąc autem bez klimy często włącza się elektryczny wentylator?
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

Klima była nabierają w tym roku i była nabiera starym gazem.
Cze wentylator często się włącza nie wiem z słuchać tego z auta.
Bardzo skomplikowane było by dołożenia drugiego wiatraka? Co trzeba by kupić?
Przy wymianie termostatu wymienię też płyn, czym go zalać i w jakiej ilości?
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

ojciec pisze:Klima była nabierają w tym roku i była nabiera starym gazem. [/quote
polega to na tym ze zbierają stary gaz do butli w której juz jest inny stary gaz i po "wyczyszczeniu "]wpuszczają ponownie do auta ale to nie znaczy ze nie jest system przeładowany. Dobry mechanik podłączy zegary i to może stwierdzić .
a jak chłodzi i chłodzi klima w twoim aucie?
ojciec pisze:Cze wentylator często się włącza nie wiem z słuchać tego z auta.
jeśli jedziesz autem np 1/2 godziny w korku bez klimy , temperatura na zewnątrz 24 stopnie i po wyłączeniu silnika słyszysz wiatrak to znaczy ze chłodnica do czyszczenia.
ojciec pisze:Bardzo komplikowane było by dołożenia drugiego wiatraka? Co trzeba by kupić?
piszesz o przerobieniu na wiatraki z późniejszych modeli
sporo pracy i trzeba kupić chłodnicę bo ona ma czujnik regulujący wiatrakami do tego sporo pracy z elektryką bo oprócz specjalnego przekaźnik wiatraków ktory od temperatury zmienia prace wiatraków z połączenia szeregowego na równoległy .
każdy wiatrak pobiera 15 A przy włączaniu dochodzi do 22 A.
ojciec pisze:Przy wymianie termostatu wymienię też płyn, czym go zalać i w jakiej ilości?
jeśli auto jeździ bez klimy i się nie grzeje to termostat jest OK .- mozna sprawdzić wyjmując i i go zagotować .
Płyn wlewasz według instrukcji na opakowaniu . aktualnie sprzedają tyle różnych substancji ze nie wiadomo co lać. widziałem czerwone , żółte , niebieskie a w dodatku jeszcze mieszane 50% z wodom ( już nie trzeba dolewać ) tak ze najlepiej sprawdzić na etykietce co kupujesz.
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3342
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Polecam koncentrat Shell, niedrogi i ekonomiczny, wystarczy 5 L + dolewka wody destylowanej.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

Jarek-Jerryjag pisze:a jak chłodzi i chłodzi klima w twoim aucie?
chodzi dobrze, tzn. leci fajne zimne powietrze. Klimę nabijał dobry mechanik więc powinna być dobrze nabita.
Jarek-Jerryjag pisze:jeśli jedziesz autem np 1/2 godziny w korku bez klimy , temperatura na zewnątrz 24 stopnie i po wyłączeniu silnika słyszysz wiatrak to znaczy ze chłodnica do czyszczenia.
bez klimy/bez nawiewu jechałem ok 10km z czego 10 min w korku a później kolejne 10 min na trasie z prędkością ok 100km/h. Po wyłączeniu silnika wentylator chodził.
Jadąc bez jakiego kol wiek nawiewu auto się nie grzeje a temperatura bardzo wolno spada.
Zastanawia mnie tylko czy wąż idący od termostatu do chłodnicy (do górnego przyłącza) powinien być gorący ?
Wydaje mi się że nie, dobrze myślę?

Na chwilę obecną czekam na termostat, jutro powinien być to go wymienię i w piątek pojadę autem do roboty, zobaczymy jaki będzie efekt.
ojciec
Posty: 302
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 6:21 pm

Post autor: ojciec »

Pytanie ile wchodzi płynu do układu chłodzącego bo nie wiem ile mam kupić wody destylowanej żeby dołączyć do 5L koncentratu shella i czy jest gdzieś jakąś miarka pokazująca minimum i maximum?
92 - XJR 4.0
88 - XJS 5.3 V12
ODPOWIEDZ