[XJ40] System podciśnienia
Moderator: V12
[XJ40] System podciśnienia
Witam. Czy ktoś z Was wie jak prawidłowo powinien być podłączony system podciśnienia do sterowania klapami? Nigdzie nie mogę znaleźć opisu jak to zrobić, a wydaję mi się, że mam coś pozamieniane ponieważ nie działa tak jak ja bym sobie wyobrażał. Chodzi o XJ40 z 90r. poj. 4.0.
-
- Posty: 2960
- Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am
w 1990 wyeliminowano zawór .
system działa podobnie jak w innych modelach .. masz dwa siłowniki elektryczne które zmieniają przepływ powietrza w parowniku -nagrzewnicy.
Podciśnienie w tym modelu rusza klapkami na szybę ,centralny nawiew i zamykanie otwieranie powietrza do wentylatorów z zewnątrz . Głowy przewód podciśnienia idzie od silnika w stronę akumulatora i pod nim wchodzi do środka z prawej strony . tam dochodzi do 4 solenoidów regulowanych elektrycznie 12 V .( w twoim przypadku jeden solenoid jest wolny ten od zaworu .
teraz pytanie czy klapki wewnętrzne nie reagują czyli leci ciepłe powietrze dołem a dura zimne czy , centralna klapka się nie otwiera czy klapki przy oknie się nie otwierają czy są cały czas otwarte? czy środkowa klapka ma dwa podciśnienia czy tylko jedno ( wczesne modele miały jakby podwójne otwieranie które często psuło się i Jaguar wymieniał na pojedyncze).
system działa podobnie jak w innych modelach .. masz dwa siłowniki elektryczne które zmieniają przepływ powietrza w parowniku -nagrzewnicy.
Podciśnienie w tym modelu rusza klapkami na szybę ,centralny nawiew i zamykanie otwieranie powietrza do wentylatorów z zewnątrz . Głowy przewód podciśnienia idzie od silnika w stronę akumulatora i pod nim wchodzi do środka z prawej strony . tam dochodzi do 4 solenoidów regulowanych elektrycznie 12 V .( w twoim przypadku jeden solenoid jest wolny ten od zaworu .
teraz pytanie czy klapki wewnętrzne nie reagują czyli leci ciepłe powietrze dołem a dura zimne czy , centralna klapka się nie otwiera czy klapki przy oknie się nie otwierają czy są cały czas otwarte? czy środkowa klapka ma dwa podciśnienia czy tylko jedno ( wczesne modele miały jakby podwójne otwieranie które często psuło się i Jaguar wymieniał na pojedyncze).
http://96024.file4u.pl/download/5281784 ... e4u.pl.pdf
W linku obecne podłączenie selenoidów. Wydaje mi się że jest nie do końca dobre. Co do klap w nagrzewnicy to działają OK. Powietrze mieszają poprawnie tzn. tak mi się wydaje ponieważ dobrze reagują na potencjometry na panelu sterowania. Co do elementów sterowanych podciśnieniem sprawa wygląda następująco. Klapy od wentylatorów ruszają się jednak nie w taki sam sposób. Lewa powoli a prawa szybko z dużą częstotliwością. Klapa na szybę działa w momencie włączenia jej na panelu sterowania lub w momencie przełączenia w pozycję defrost. Centralna klapa jest cały czas otwarta. Zamyka się w momencie przełączenia nawiewu na szybę albo defrost. Do tyłu powietrze leci cały czas ale o zmiennej temperaturze. Jak sprawdzić poprawność ich działania?
Cały czas w układzie słyszałem syczenie. Jak się okazało dwustopniowy napęd klapy był uszkodzony. Naprawiłem go i teraz działa jak należy. Nie do końca wiem po co jest on dwustopniowy ale może taką mieli wizję
W linku obecne podłączenie selenoidów. Wydaje mi się że jest nie do końca dobre. Co do klap w nagrzewnicy to działają OK. Powietrze mieszają poprawnie tzn. tak mi się wydaje ponieważ dobrze reagują na potencjometry na panelu sterowania. Co do elementów sterowanych podciśnieniem sprawa wygląda następująco. Klapy od wentylatorów ruszają się jednak nie w taki sam sposób. Lewa powoli a prawa szybko z dużą częstotliwością. Klapa na szybę działa w momencie włączenia jej na panelu sterowania lub w momencie przełączenia w pozycję defrost. Centralna klapa jest cały czas otwarta. Zamyka się w momencie przełączenia nawiewu na szybę albo defrost. Do tyłu powietrze leci cały czas ale o zmiennej temperaturze. Jak sprawdzić poprawność ich działania?
Cały czas w układzie słyszałem syczenie. Jak się okazało dwustopniowy napęd klapy był uszkodzony. Naprawiłem go i teraz działa jak należy. Nie do końca wiem po co jest on dwustopniowy ale może taką mieli wizję
-
- Posty: 2960
- Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am
Sprawdzałem to w sposób następujący:
Najpierw dałem oba potencjometry na max zimno. Wtedy z nawiewów leciało tylko zimne powietrze. W miarę jak dodawałem ciepłego powietrza to klapa w nagrzewnicy zmieniała położenie i wtedy z nawiewów zaczynało lecieć zmieszane powietrze aż doszedłem do najcieplejszego. Klapa w nagrzewnicy całkiem się przestawiła na ciepłe. Wtedy klapy nawiewów są otwarte tzn. dmucha z kratek na desce, na nogi i z tyłu. Jak włączę szybę to przestaje dmuchać ze środkowej kratki a zaczyna na szybę, na defrost jest tak samo. Nie zaobserwowałem jak zachowuje się wtedy dół nagrzewnicy.
Teraz schemat powinien działać więc będziesz mógł rzucić na niego okiem. Wydaje mi się że klapy dmuchaw są źle podłączone. Nie wiem jeszcze jak poprawnie podłączyć zaworki. Jak rozumiem są to swego rodzaju opóźniacze w działaniu poszczególnych klap.
Zastanawiam się jeszcze jaki udział w sterowaniu bierze czujnik słońca. Jakoś do końca nie mogę wymyślić jak ma działać
Najpierw dałem oba potencjometry na max zimno. Wtedy z nawiewów leciało tylko zimne powietrze. W miarę jak dodawałem ciepłego powietrza to klapa w nagrzewnicy zmieniała położenie i wtedy z nawiewów zaczynało lecieć zmieszane powietrze aż doszedłem do najcieplejszego. Klapa w nagrzewnicy całkiem się przestawiła na ciepłe. Wtedy klapy nawiewów są otwarte tzn. dmucha z kratek na desce, na nogi i z tyłu. Jak włączę szybę to przestaje dmuchać ze środkowej kratki a zaczyna na szybę, na defrost jest tak samo. Nie zaobserwowałem jak zachowuje się wtedy dół nagrzewnicy.
Teraz schemat powinien działać więc będziesz mógł rzucić na niego okiem. Wydaje mi się że klapy dmuchaw są źle podłączone. Nie wiem jeszcze jak poprawnie podłączyć zaworki. Jak rozumiem są to swego rodzaju opóźniacze w działaniu poszczególnych klap.
Zastanawiam się jeszcze jaki udział w sterowaniu bierze czujnik słońca. Jakoś do końca nie mogę wymyślić jak ma działać
-
- Posty: 2960
- Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am
http://i39.photobucket.com/albums/e163/ ... f5eb13.png
to jest twój system , tylko na tym rysunku jest jeszcze podwójne centralne podciśnienie
to jest twój system , tylko na tym rysunku jest jeszcze podwójne centralne podciśnienie
Dzięki Jarku! Właśnie tego szukałem i nie mogłem nigdzie znaleźć. Dzisiaj podłączę i sprawdzę jak działa system. Dziwne, że w na pycie z oryginalną instrukcją serwisową do tego rocznika, który ja mam nie ma o tym nawet malutkiego wspomnienia.
Jakiego rodzaju są czujniki temperatury, opornościowe czy napięciowe? Jakie mają mieć parametry w warunkach normalnych?
Jakiego rodzaju są czujniki temperatury, opornościowe czy napięciowe? Jakie mają mieć parametry w warunkach normalnych?
-
- Posty: 2960
- Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am
http://www.jag-lovers.org/books/xj-s/images/Image16.gif
wczesne modele miały podwójne podciśnienie do centralnego wylotu ( z tym podwójnym był problem i jaguar zrobił pojedyncze podciśnienie .( w 1990 nie było podciśnienia do zaworu wodnego -nie było zaworu) gdyby ktoś kiedyś oglądał ten schemat .
Rozbierz prawą i lewa osłonę tak aby dostać się pod radio z boku tam sa solenoidy. Tak ze możesz je sprawdzać jak i połączenia podciśnieniowe. najpierw sprawdz czy podciśnienie jest z silnika z lewej strony za rezerwuarem ( biały wężyk po prawej stronie).
jeśli masz tylko na przednią szybę nawiew to w 100% nie masz podciśnienia albo gdzieś masz węza przerwanego.
wczesne modele miały podwójne podciśnienie do centralnego wylotu ( z tym podwójnym był problem i jaguar zrobił pojedyncze podciśnienie .( w 1990 nie było podciśnienia do zaworu wodnego -nie było zaworu) gdyby ktoś kiedyś oglądał ten schemat .
Rozbierz prawą i lewa osłonę tak aby dostać się pod radio z boku tam sa solenoidy. Tak ze możesz je sprawdzać jak i połączenia podciśnieniowe. najpierw sprawdz czy podciśnienie jest z silnika z lewej strony za rezerwuarem ( biały wężyk po prawej stronie).
jeśli masz tylko na przednią szybę nawiew to w 100% nie masz podciśnienia albo gdzieś masz węza przerwanego.
Odświeżam, ma ktoś może rysunek tej instalacji? Co gdzie i jak? Mam czas żeby się za to zabrać ale nie wiem od czego zacząć. Czuć słabo wydobywające się ciepło z kratek wentylator też kręci. Teraz nie wiem czy rozkręcać deskę rozdzielczą i szukać problemu czy może jeszcze pod maską mam czegoś szukać.
Z góry dzięki za podpowiedzi.
Z góry dzięki za podpowiedzi.
Jaguar XJ40 Sovereign 3,6 1987
Jaguar XJR XJ6 1992
Jaguar XJR XJ6 1992