[X308] łożyska tylne - pomocy!!

Moderator: V12

Awatar użytkownika
Feler
Posty: 29
Rejestracja: czw wrz 14, 2006 11:11 pm

[X308] łożyska tylne - pomocy!!

Post autor: Feler »

Witam!

Pilnie potrzebuję tuleję dystansową nr 4, która jest odpowiedzialna za zachowanie odpowiedniego luzu na łożyskach tylnych, i najważniejsze, sposobu odpowiedniego doboru jej szerokości (występuje ponoć w szerokości od 2,22 do 3,75 mm co 0,05mm). Cały dzień walczę z mechanikiem by wymienić te diabelskie łożyska i "już był w ogródku, już witał się z gąską..." i lipa :pale: Skręciliśmy wszystko i łożysko się strasznie grzeją. HELP!!
Ostatnio zmieniony czw sty 01, 1970 1:00 am przez Feler, łącznie zmieniany 1 raz.
Najgorsze są skrajności...
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3341
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
Awatar użytkownika
Feler
Posty: 29
Rejestracja: czw wrz 14, 2006 11:11 pm

Post autor: Feler »

Wow Krzychu - wiesz wszystko Królu :king: Tylko jak rozumiem, bez tego ustrojstwa zwanego "service tool JD/1D i JD 132" mogę sobie tylko metodą prób i błędów dobierać szerokość tego pierścienia... Co radzisz, mam dostęp do precyzyjnych tokarek cyfrowych, więc mogę sobie pokombinować z szerokością tych dystansów, czy oddać go do ASO (tyle że serwis w Długołęce daleki jest od "autoryzowanego"..). Ciekawe że problem pojawił się tylko z lewej strony, wymiana łożysk po prawej stronie, mimo że nie było i nie ma tam tego pierścienia (?), była bezproblemowa, dopiero lewa strona daje w kość... A generalnie to "brytole" nieźle nakombinowali z tym tyłem - może i da się to bardziej skomplikować ale i tak poziom zagadek angielskiej myśli technicznej jest tu mocno podkręcony.. :scratch:
Najgorsze są skrajności...
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3341
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Narzędzie specjalne nie jest niezbędne. Zgodnie z procedurą zakładasz najgrubszą podkładkę 3.45, skręcasz całość bez smaru i zimmeringów i robisz pomiar luzu czujnikiem zegarowym. Na tej podstawie obliczasz grubość podkładki, ma być 0.025-0.08mm napięcia łożysk. Bieżnie warto wcisnąć na prasie, bo w przeciwnym razie wynik pomiaru może być nieaktualny po ułożeniu się łożysk.
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

Panowie mam pytanie:
Nie mialem pojecia o tym, ze istnieja roznego rodzaju podkladki dystansowe i po prostu wymienialem te lozyska juz po dwa razy z kazdej strony i juz dostaje szalu bo non stop tyl mi wyje..
Moje pytanie brzmi:
Czy jest ktos z wlkp, lub wogole z Polski, kto moglby mi wykonac taka wymiane lozysk? A a zasadzie tylko dobrac odpowiednia podkladke? Moge wymontowac piasty,wybic stare bieznie, wcisnac nowe i wyslac caly zestaw do kogos kto wezmie piasty na warsztat i obliczy mi, ktora podkladke zastosowac, odesle mi je i ja to wszystko zloze do kupy u siebie. Jest ktos taki?
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

Moge tez wyslac piasty i polosie, zeby to juz skrecic na gotowo
markus gaźnikus
Posty: 669
Rejestracja: pn sty 04, 2010 12:55 pm

Post autor: markus gaźnikus »

Sprawa jest prosta jak pie.......enie. Włożyc pomiędzy łożyska tuleję krótszą niż potrzeba,
na nią założyc podkładkę z ołowiu i skręcac łożyska aż otrzyma się wymagany luz (około 0.05mm). wymontowac tuleje i zgniecioną podkładkę, zmierzyc ich łączną długośc i dobrac taką tuleję.

Pozamiatane.
Awatar użytkownika
V12
admin
admin
Posty: 3341
Rejestracja: śr sie 30, 2006 2:54 pm

Post autor: V12 »

Nie, tam ma nie być luzu, tylko napięcie 0.025-0.08mm.
Wkłada się najgrubszą podkładkę, skręca bez zimmeringów i smaru, mierzy czujnikiem zegarowym luz i oblicza właściwą grubość podkładki.
Niby proste, a połowa fachowców nie ma nawet czujnika zegarowego, a o podkładkach, których jest ponad 20 rodzajów, to nawet nie wspominam...
JAGUAR CZĘŚCI XK120 XK140 Daimler DS420 E-TYPE MK2 XJS XJR-S XJ40 X300 X308 XJ6 XJ12 XK8 XKR S-TYPE X-TYPE XJ X350 XF F-TYPE XE F-PACE E-PACE I-PACE tel. 506 11 22 04 https://v12.com.pl
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

A jakby poprawić fabrykę i zrobić tak, jak mają pozostałe marki samochodów?
Czyli mianowicie:
wyciągnąć te podkładki, w półosi wywiercić poprzecznie otwór pod zawleczkę czyli gdzieś 3-4mm,
i zastosować nakrętkę koronkę lub nakładkę koronkę tak, jak jest to zrobione w x300 z przodu?
I dokręcić z czuciem, tak jak się to robi zazwyczaj przy montażu łożysk stożkowych?
co o tym myślicie?
markus gaźnikus
Posty: 669
Rejestracja: pn sty 04, 2010 12:55 pm

Post autor: markus gaźnikus »

Nie, ponieważ pomiędzy łożyskami musi byc tuleja rozporowa, gdyż półoś odgrywa rolę górnego wahacza i występują duże siły osiowe. Jest taka zasada..."nie poprawiac porządnych inżynierów" Na pewno zrobili by to o czym mówisz, bo to dużo tańsza wersja.
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

maras, miałem kiedyś do czynienia z takim wynalazkiem . auto przyszło jakby z luźną tylną nakrętką !!! dokreciłem jak fabryka kazała i jadę po około 3 km BOOOM ??? doklepałem się do warsztatu podnoszę a tu luźna nakretka!?!? Okazało się ze ktoś robił łożyska tylko nie wsadził podkładki. Tak jak napisał
V12 pisze:Niby proste
.
pracując w servisie i przy zmianie łożysk nawet nie trzeba było robić tych pomiarów wystarczyło zmienić łożyska i dać tą samą podkładkę i wszystko działało . jedynie gdy ktoś przedtem coś popieprzył albo zmieniało się obudowę to trzeba było wszystko robić od początku.
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

Marcus generalnie każde auto jest do poprawienia bo ma coś nieprzemyślane.
rozumiem, że półos pełni rolę górnego wachacza, ale co z tego?
podobne rozwiązanie jest w każdym samochodzie wyposażonym w tylna belkę. tam czop pełni rolę górnego wchacza npwpassacie b5, audi A6, Oplu corsie b czy w kazdym innym. rozwiązanie nie jest tańsze, po prostu nie ma piepszenia z tulejkami.
Jarek miałeś kiedys do czynienia po prostu z niedokręcona nakrętką a ja pisze o rozwiązaniu z zawleczką, tak jak x300 ma z przodu. Ja tutaj nie wymyślam rozwiazania, po prostu podpatruje od innych marek, którestosuja to od dziesiątek lat z powodzeniem.
Jarek-Jerryjag
Posty: 2960
Rejestracja: sob lut 03, 2007 5:38 am

Post autor: Jarek-Jerryjag »

Jeśli masz czas i forsę to możesz się zabawić w konstruktora. Mnie na to nie stać i wolę robić tak jak zaleca fabryka. Jedyny problem ze jeśli to nawet wyjdzie to rozreklamowanie tego patentu. Inaczej następna osoba-właściciel -mechanik dostanie oczopląsów i będzie klęła ciebie . To tak jak tutaj wstawiają do Jaguara silnik chevy czy forda . Później nikt nie chce tego dotykać bo mówią ze to tylko problem z tymi przeróbkami . Za każda naprawę mechanicy liczą 4-5 razy więcej niż w fabrycznym aucie.
maras
Posty: 13
Rejestracja: wt sty 13, 2015 7:55 pm

Post autor: maras »

W tym wypadku naprawa będzie łatwiejsza i tańsza, ponieważ nie trzeba będzie mierzyć żadnych luzów, i zrobi to każdy mechanik, bo jezeli robia to w oplu corsie, czy golfie lub passacie, ktorych jeżdzi u nas milion, to tym bardziej zrobia to w naszym aucie. Tym bardziej, że to bedzie wygladałojak seria, wiec nawet nikt nie pomyśli, że istnieje inne rozwiazanie. Chyba jednak niebardzo wiecie o co mi chodzi wiec zrobię fotorelacje i wrzucę tutaj dla potomnych.
markus gaźnikus
Posty: 669
Rejestracja: pn sty 04, 2010 12:55 pm

Post autor: markus gaźnikus »

Wiadomo o co chodzi......sądzisz że wcześniej nikt na to nie wpadł? I jakoś w GB nie zmieniono konstrukcji choc by było i taniej i prościej.
ODPOWIEDZ